לימודים, זוגיות ונשמה באקדמית: יואב בר יוסף בדרך לתואר שני בפסיכולוגיה

יואב בר-יוסף גילה עולם שלם שפתחה בפניו האקדמית תל-אביב-יפו. מעבר לתואר עצמו הוא מצא מגוון אפשרויות להתנדבות בקהילה ואפילו את אשתו, נטע. האקדמית – סיפור אהבה.
אוגוסט 4, 2019

נכון לכתיבת שורות אלו, יואב, בן 28, סיים לאחוז בסטטוס "בוגר טרי" של האקדמית, ובנוסף לעובדה שהמשיך לעבוד במכללה כרכז הכשרה ופיתוח במרכז לקשרי אקדמיה קהילה – בשנת הלימודים הקרובה הוא יחזור אל כסאות הסטודנטים שלנו – הפעם בלימודי תואר שני בפסיכולוגיה רפואית.  

הוא החל בריאיון בפירוט נלהב על פעילות המרכז: "המרכז לקשרי אקדמיה קהילה הוא גוף שמתווך בין כל הפעילות החברתית שמתבצעת בדרום תל אביב יפו על ידי סטודנטים במכללה. הדגש העיקרי הוא העשייה החברתית של הסטודנטים – יצירת מסלול דו כיווני – מעגלי. היתרון: שילוב הסטודנטים בהקהילה ויצירת מעגל קסם. הסטודנטים מתפתחים בעצמם ועושים טוב למען האחר".  

"הפעילות של המרכז קשורה למיקום הגיאוגרפי של המכללה ביפו. זו למעשה אמירה שאנחנו כאן כדי לא להיות מנותקים ולעשות פעילויות שאיש מהקהילה לא יהיה שותף בהן למעט הסטודנטים. אנו מצדנו זוכים לחשיפה לקהילות מגוונות ולכוחן של קהילות".  

אילו פעילויות מבצע המרכז?

המרכז מפעיל תכניות אקדמיות וחברתיות כמענה לצרכים חברתיים ופועל לקידום מצוינות בתחום החינוך לשיפור הישגים לימודיים; להנגשת ההשכלה הגבוהה; ליצירת מנגנוני תמיכה וסיוע במצבי סיכון ולשיפור איכות החיים בקהילה ברמה החברתית, הכלכלית והסביבתית. אנחנו למעשה מתווכים בין סטודנטים שמעוניינים לבצע פעילות חברתית ובין ארגונים חברתיים בקהילת יפו ודרום תל אביב לארגונים חברתיים. עבודה חברתית, רגשית, קבוצתית, תגבור בחומרי לימודי, פעילויות העשרה ותרגול לילדים, נוער ואפילו לאוכלוסייה מבוגרת שחוזרת ללימודים. יש היום מעל ארבעים פרויקטים שונים כאלה".   

יואב ממשיך – "אנו רוצים להוות מוקד לכל סטודנט שרוצה לבצע פעילות חברתית – אם על מנת לקבל מלגה, לגלות יוזמה או רצון פשוט להתנדב. בין התכניות שהמרכז מקדם השנה, ראוי לציין את ה"גרנרטור" – תכנית לפיתוח חדשנות עסקית חברתית לסטודנטים נבחרים מתואר ראשון ושני במכללה ותוכנית חשיפה לאקדמיה – "נגיעות אקדמיות", עבור מבוגרים ללא השכלה אקדמית מיפו ודרום תל אביב. אם יש סטודנט שמרגיש צורך לעשות עבור האחר ולפתח את עצמו תוך כדי , אנו נספק כלים, הכשרה, הכוונה ואנשי קשר". 

ספר קצת על החוויה ההתנדבותית שלך?  

"היום אני בוגר תואר ראשון במדעי ההתנהגות, במהלך שנתי השלישית ללימודים, לקחתי חלק בתכנית "נירים" וביצעתי חונכות חברתית רגשית לנוער מוסלמי בתיכון ביפו. זו הייתה הפעם ראשונה שהתכנית פעלה בבית ספר תיכון "אג'יאל" ביפו. 

יואב מתוודה –  "זו חוויה מאד מיוחדת. למדתי המון, הקשר שנוצר מאד מיוחד. החוויה הייתה עוטפת ומלמדת, המון בזכות עבודת הכנה וליווי שוטף של הדיקן של בית הספר למדעי ההתנהגות, פרופ' גילי גולדצוויג והמדריכה שלי – יעל אופק. בזכות התכנית, הבנתי שאני רוצה להמשיך ולעבוד עם נערים ומתבגרים וכי שם ארצה להתפתח מקצועית". 

"התוכנית השנייה בה השתתפתי היא נגיעות אקדמיות" מרחיב יואב – "כמתרגל קורס עבור קבוצת משתתפים בני 50 פלוס שבפעם הראשונים מגיעים לאקדמיה, ללא תואר ראשון וללא השכלה אקדמית. סטודנטים מן המניין לומדים עם כל הסטודנטים ומקבלים תגבור נוסף. לפרויקט מגיעים משתתפים מדרום תל אביב ויפו, רקע שונה מאד, לא מכווני השכלה וקריירה כמו אחרים. נסיבות החיים שלהם לא העניקו לכם את הזכות להגיע למקומות האלה. זה מאד מרגש ומאתגר לשלב את המבוגרים העושים את המסלול ההפוך. קודם ניסיון חיים ואחר כך האקדמיה". במסגרת תפקידו, אחראי יואב על הכשרת הסטודנטים המלגאים בתכנית "נגיעות אקדמיות". 

בנוסף לכל אתה גם פעיל במכון מפרשים 

"מכון מפרשים הוא מכון לחקר והוראת פסיכותרפיה, מייסדת ומנהלת המכון היא ד"ר שרון זיו ביימן, מרצה בכירה בבית הספר למדעי ההתנהגות, אותה זכיתי להכיר בשנתי הראשונה ללימודים והיוותה עבורי דמות משמעותית ומעוררת השראה להמשך דרכי המקצועית. במכון מאמין בחשיבות השילוב בין גישות, שיטות וטכניקות טיפוליות – ומקדם אינטגרציה של ידע בפסיכותרפיה תוך שילוב בין תיאוריה, ניסיון קליני ומחקר. זאת לטובת התאמת הטיפול למטופל על פני התאמת המטופל לדרכו של המטופל.  למכון מפרשים שתי זרועות.

יחידת הוראה –המציעה לימודי תעודה לאנשי מקצוע אשר מקבלים העשרה והכשרות נוספות לידום העושר של יכולותיהם המקצועיות. הקורסים משקפים את הגישה האינטגרטיבית אותה מקדם המכון. המכון מציע קורסים מגישות טיפול שונות, מטיפול פסיכודינאמי הנחשב שמרני יותר ועל למודלים פסיכודינמיים מתקדמים, דרך קורסי מיינדפולנס בפסיכותרפיה, ביופידבק, גישות כשוויות ואינטגרטיביות ב  CBT כמו DBT  ו- ACT, כמו גם גישות אינטגרטיביות לטיפול בהתמכרויות, באבל ואובדן, בהפרעות סומטיות. השנה יוצאים לדרך גם  קורס העוסק במדעי המוח", בשילוב תיאטרון פלייבק בפסיכותרפיה ועוד. . 

זרוע נוספת, היא יחידת המחקר, המתמקדת בחקר פסיכותרפיה עוסקת בתחקרי תהליך-תוצאה הבודקים בעיקר את הקשר בין מגוון מיומנויות טיפוליות לבין הברית הטיפולית, תוצאות הטיפול ותוצאות הפגישה. 

"מהפן האישי", מספר לנו יואב, "אני מת על העבודה במכון. זה מאפשר להיחשף למאגר ידע עצום. ביחידת ההוראה הקורסים הם תאורטיים עבור אוכלוסיות מטפלים וכמובן שעבור סטודנט לתואר שני זה יתרון עצום. אני פוגש מרצים מרתקים ,אנשי טיפול מגוונים  ויש לי גישה נהדרת להרבה תחומים, יש ימי עיון מאד מעניינים שאני יכול להיכנס". ויואב מסכם –  "זה כמו להיות כמו מעריץ של להקה שנכנס חינם להופעה. בא לסדר את הקפה בבוקר ושומע הרצאה". 

 

 

קצת לפן האישי: גם את אשתך הכרת באקדמית…  

"נכון, את נטע פגשתי בשנה א' בשיעור סטטיסטיקה במהלך התואר. אני חושב שזה היה כאשר ביקשתי ממנה עזרה בתרגיל מסוים ומאז נוצר חיבור. המשכנו את הקשר בשיחות על הדשא במכללה והקשר פרח. אני שמח להגיד שבסוף מרץ האחרון התחתנו. דיברנו על ערך מוסף… חשבתי שאני בא ללמוד פסיכולוגיה ויצאתי עם בת זוג".

מהם תחביביך?  

"אני מאד אוהב את הים, כל חיי הייתי ליד הים. נולדתי וגדלתי בנהריה ועברתי לת"א אחרי הצבא, אחרי הטיול הגדול. אני גם מאד אוהב ספורט- לרוץ, להתאמן ולשחק כדורסל".

מה הספר שהכי אהבת?  

"משאלה אחת ימינה" של אשכול נבו. ספר נהדר שמראה כמה דינאמיים ובלתי צפויים יכולים החיים להיות".

אין לנו אלא לאחל ליואב להמשיך ולהצליח גם בשנת הלימודים הקרובה וכל הדרך אל התואר השני באקדמית תל-אביב-יפו.

banner

למידע חייג 6086*

mirsham@mta.ac.il

ותמיד טוב להיות גם חברים
בקמפוסים הוירטואליים שלנו

insta facebook youtube linkedin