ליאור כרמל

ליאור כרמל

תואר ראשון בפסיכולוגיה (.B.A)
ממקימי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
פתחתי את תנועת הצופים לאוכלוסיות חדשות שלפני כן לא חשבו שיוכלו להשתלב בצורה המונית ונורמטיבית בפעילות התנועה

"אם יש משהו שאני מסופק ממנו בעיקר הוא שפתחתי את תנועת הצופים לאוכלוסיות חדשות שלפני כן לא חשבו שיוכלו להשתלב בצורה המונית ונורמטיבית בפעילות התנועה: ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים, נוער עולה מאתיופיה, בני נוער בסיכון ובני נוער אסירים בכלא אופק", נזכר כרמל.

לאחר תפקידו בצופים, עבר כרמל לתפקידו הבא – הקמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "בתקופת הקמת הרשות הייתה לי הזכות ללמוד את אופן עבודת המערכות הציבוריות – בירוקרטים מקצועיים, יועצים משפטים, חשבים, פוליטיקאים, תקשורת וכו'", אומר כרמל, "הקושי היה לרתום את כולם לכח משותף להשגת המטרה- הקמת הרשות ובניית תכנית לאומית לבטיחות בדרכים. זו תקופה מרתקת ומלמדת, להקים ארגון במדינה כאשר אתה העובד הראשון, חוויה מדהימה, לקשור בין כל האינטרסים הקונפליקטואלים של כולם יחד ולהגיע עם כולם לקו הגמר במשותף. היה קשה אך לבסוף התברר כאפשרי".

שנתיים אחרי ההקמה, ולאחר שתפקד בה כמנכ"ל, נבחר כרמל לתפקידו הבא – ניהול התכנית הלאומית למניעת התאבדויות.

מדוע בחרת לקחת על עצמך את התפקיד הזה?
"לתוכנית הלאומית למניעת התאבדות הגעתי במקרה לחלוטין, אחרי הקמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קיבלתי טלפון ממשרד הבריאות להגיש מועמדות לנהל את הקמת התוכנית. תוך כדי תנועה למדתי על התופעה הכואבת וכעבור זמן הבנתי שיש מה לעשות ושניתן להציל בני אדם מעצמם. מאותו הרגע שהבנתי זאת דבקה בי רוח של שליחות לבנות את התוכנית הטובה ביותר. היו רגעים קשים ברמה האישית, הסיפורים, ההתמודדות עם בני משפחה שיקיריהן התאבדו, אי ההצלחות כאשר בכל זאת התאבדו במהלך התוכנית, אך יחד עם זאת בניתי מנגנוני התמודדות אחרת לא קל היה לשרוד"

כמי שרוצה לתפקד כשר חינוך בעתיד, מה הנושא הכי בוער היום לדעתך שדורש טיפול?
"הפונדמנטליזם של כל הדתות- האסלאמי, היהודי, אפילו הנוצרי. יש לי לפעמים תחושה של נקודת אל – חזור. תחושת "האמת המוחלטת" של הקיצוניים מכל הכיוונים, וקידוש כל האמצעים בדרך, מוביל למדרון חלקלק שאני לא רואה לו סוף קרב, אלא עם מדינות המערב יחליטו לעשות מעשה".
כרמל מפרט ומסביר ברמה הלוקאלית, שלדעתו יש חשיבות להעמקה בתחומי לימוד ספציפיים – "חשוב להעמיק בלימודי הרוח בישראל, ללמד ספרות, היסטוריה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ולחשוף את הציבור לדילמות פילוסופיות מהותיות. יש לרסק פרדיגמות המבוססות על הרעיון של 'אמת מוחלטת ויחידה'. לבוגר מערכת החינוך בישראל יש במקרה הטוב תעודת בגרות ובמקרה הרע הוא בור לגבי הזהות האינטלקטואלית שלו, הוא מנשק מזוזה מבלי להבין למה הוא עושה זאת, הוא דל בידע התרבותי רוחני, אפילו אוצר המילים שלו ירוד".

את התפיסה הזו הוא מנחיל לארבעת ילדיו – בני שנתיים, תשע ותאומים בני 12. "אני מקפיד לחשוף אותם לעולם נוסף מהעולם להם הם חשופים בין כה וכה".

את הראיון אנחנו מסכמים בשאלה על הדור הבא, אליו נחשף ביום הפתוח האחרון, כשהגיע להרצות בפני מתענייני הלימודים. כששאלנו במה הוא שונה לדעתו, מהדור שלו, הוא עונה – "הדור הזה הולך לעבוד קשה".

ההרשמה לקראת סיום

למידע חייג 6086*

mirsham@mta.ac.il

ותמיד טוב להיות גם חברים
בקמפוסים הוירטואליים שלנו

insta facebook youtube linkedin