שירה אליאס רוטר

שירה רוטר אליאס

תואר ראשון בפסיכולוגיה (.B.A)
מטפלת בשיטת ה"התמקדות" ובשיטת הקונסטלציה המשפחתית.
פיתחתי סדנאות שבהן אני מלמדת התמקדות בהתאמה למי שיש issues עם אוכל וגוף. לקבל את עצמנו כפי שאנו במקום לבקר את הגוף.

שירה אליאס רוטר, בת 42, גרה ברמת השרון, נשואה פלוס שלושה, היא בוגרת המחזור השני של המכללה האקדמית תל אביב-יפו. שירה למדה לתואר ראשון בבית הספר למדעי ההתנהגות, המשיכה לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטת בר אילן, למדה הנחיית קבוצות בסמינר הקיבוצים והוסמכה לטפל ולהנחות קבוצות בשיטת ה"התמקדות" (פוקוסינג) ובשיטת הקונסטלציה המשפחתית.

למכללה האקדמית תל אביב-יפו, הגיעה שירה לגמרי במקרה, כפי שהיא מספרת:

״כשרק עברתי לתל אביב, עוד לא החלטתי מה אני רוצה לעשות. גרתי עם שתי שותפות והחלטתי שאני אלמד שזירת פרחים ואעסוק בכך עד שאחליט מה אני רוצה ללמוד. הלכתי להירשם לקורס שזירת פרחים והמקום היה סגור. לידו ברחוב אנטוקולסקי היה משרד הרישום של המכללה האקדמית תל אביב-יפו, שלא הכרתי ולא שמעתי עליה עד כה. נכנסתי והתחלתי לשוחח עם הפקידה במקום, שסיפרה לי על המסלול ללימודי מדעי ההתנהגות ובישרה לי שעם ציוני הבגרות שלי אני מתקבלת מיד. וזה מה שעשיתי – נרשמתי מיד. זה היה ממש ברגע האחרון, חודש לפני תחילת הלימודים״.

תוך כדי הלימודים לתואר הראשון והשני, עבדה שירה במכון המחקר גיאוקרטוגרפיה כאחראית משמרת, עוזרת מחקר ולאחר מספר שנים – מנחת קבוצות מיקוד ומנתחת ממצאי מחקר. במהלך העבודה במחקרי שוק, הבינה שירה שהיא זקוקה למשהו אחר, משמעותי יותר: ״היה לי חסר את החלק של העברת תהליכים, של ריפוי הנפש. זה באמת מה שעניין אותי ופחות עניינו אותי הגורמים שמניעים צרכן לרכוש מוצר כזה או אחר. העולם העסקי הוא עולם מעניין, אך הוא לא עמוק או משמעותי מספיק – עבורי. רציתי לחוות סיפוק גדול יותר מהפרנסה שלי״.

כיום, שירה היא בעלת קליניקה פרטית לטיפול רגשי ברמת השרון ומטפלת באנשים בשילוב שתי השיטות ("התמקדות" ו"קונסטלציה משפחתית"). הטיפול מתאים לכל אדם שמעוניין לעבור שינוי עמוק ומשמעותי בזמן קצר יחסית לטיפולים פסיכולוגיים קליניים ארוכי טווח.

אחד המוקדים העיקריים לטיפול ששירה מתמחה בהם הוא "אכילה רגשית" בשיטת ההתמקדות (פוקוסינג). דרך עבודה פנימית בשיטה, המטופל לומד לזהות ולהבחין בין "רעב פיזי" ו"רעב ורגשי" וכיצד להתמודד עם "אכילה רגשית" כשעולה הדחף לאכילת יתר. ההתמקדות מציעה דרך חדשנית, עמוקה ומפתיעה בעוצמתה להקשיב לגוף, ולהבין את העומקים של תחושות גופניות בעלות משמעות.

לדוגמא, כסטודנטים לשעבר, כולנו מכירים תופעות גופניות שמופיעות בעתות לחץ, במיוחד בתקופות מבחנים: הבטן מתהפכת, כאבי ראש, דופק מואץ ותחושה כללית של דחק שמפריעה לנו להתרכז בלימודים ולהצליח במבחנים.

שיטת ההתמקדות מציעה דרך אחרת להתמודד עם תופעות כאלה: לא לנסות לנצח אותן ולהצליח למרות שהן קיימות; או להתגבר על ידי הכחשה או הדחקה, אלא – נהפוך הוא! להקדיש להן תשומת לב, להיות עם התופעה, להבין מה עולה ממנה, מה המסר שהיא מנסה לשדר: ככל שאני נמצאת בקשר ישיר עם התחושות הפנימיות שלי- ומבינה את המסר שלהן – באורח פלא הן יכולות להתמיר את עצמן למשהו רגוע ומקדם.

ההבנה הזאת מסייעת לנפש ואיתה לגוף להירגע ועוזרת לנו לעבור את המכשול ולסיים את המשימה בהצלחה. "ככל שמטופלת שלי תסכים להיות עם הבטן המתהפכת לפני מבחן, תלמד לזהות מה המשמעות של הדבר מבחינתה, למשל "הפחד להיכשל", ותסכים לתת לתחושה להיות שם כפי שהיא – מבלי הצורך להעיף אותה או להתכחש לקיומה – תחושת הפחד מכישלון תוכל פשוט להרגע. זהו תירגול ספירלי המעמיק ומשנה לחלוטין את ההתייחסות לעולם. ככל שהתירגול מתקדם, נבנית ההבנה שיש "אותי" ויש את החלק בי שמפחד" ומערכת היחסים ביניהן מתהדקת לכדי תחושת אחדות ושלמות".

שיטה נוספת, ששירה עובדת עמה נקראת – "קונסטלציה משפחתית". הקונסטלציה המשפחתית היא שיטה מאד עוצמתית לשינוי וריפוי המסייעת להתמודד עם דפוסים חוזרים ונשנים שהושרשו בתוכנו עמוק. על פי השיטה, מקומות שנחווים בחיים שלנו תקועים או חסומים – מקורם בהעברה בינדורית.

מקומות לא פתורים אצלנו עשויים להיות קשורים בהזדהות עם מצבים לא פתורים שחוו בני משפחתנו בדורות הקודמים. כדי לאפשר שחרור מלא אצלנו ותנועה לעבר משהו חדש –הולכים למקור הבעיה בדורות הקודמים ומשחררים מצבים שקרו ומערכות יחסים עם קשיים. כשמתהווה פתרון במקור הקדום של הבעיה – המטופל מקבל הקלה גדולה מאד ושחרור לעבר הגשמה של מה שרצוי לו. מדובר בטיפול קצר מועד עם תוצאות מהירות יחסית.

בעניין "אכילה רגשית", שירה מספרת שההתמקדות סייעה לה להבין סוגיות בעייתיות שהיו לה אישית עם אוכל: ״שמתי לב שאני אוכלת גם כשאני לא באמת רעבה. ניסיתי להבין מה זה בשבילי אוכל שאינו עונה על צורך פיזי של רעב: האוכל הוא כלי להתמודד עם רגשות שליליים, עם תסכול, עם עלבונות, עם כעס – בעצם עם כל רגש שנחווה שלילי ואנחנו לא מוכנים לסבול את נוכחותו ומנסים לטשטש אותו. דרך ההתמקדות הבנתי שאני לא צריכה אוכל כדי להירגע, או כדי לווסת את הרגשות שלי, או להכיל את עצמי. התחלתי להרגיע את עצמי בדרכים אחרות, במקום לפצות את עצמי עם אוכל״.

שירה כיום מציעה סדנאות וטיפולים להתמודדות עם אכילה רגשית: ״רעבות לשינוי. מאכילה רגשית לאכילה מודעת ושמחה״:

״פיתחתי סדנאות שבהן אני מלמדת התמקדות בהתאמה למי שיש issues עם אוכל וגוף. לקבל את עצמנו כפי שאנו במקום לבקר את הגוף, לחוש הוקרה והערכה אליו, להפסיק לפחד מאוכל, לעבור מאכילה רגשית לאכילה מודעת, ללמוד להכיל את טווח הרגשות במקום לפנות לאוכל, להקשיב לגוף, למה טוב לו לאכול, מה יתיר אותו במצב נעים וקליל – להעביר את מקור השליטה מחיצוני – לפנימי. כמו כן, שירה משלבת בטיפולים ובסדנאות מה"קונסטלציה המשפחתית" ומעוד שיטות כגון "The non diet diet" "Mindful eating".

להפסיק להאבק באוכל ובגוף שלנו , לעשות שלום עם אוכל וגוף, לאכול מתוך שמחה, להרגיש חופשיה ומשוחררת להגשים כל מה שנשאף אליו – להתיר את הכבלים של עצמנו. מה יכול להיות טוב יותר מזה?".

השאלון הקצר

מה רצית להיות כשתהיי גדולה:

שחקנית. כשגדלתי – כבר לא עניין אותי לעמוד על במה.

ואם היו מציעים לך היום לשנות מקצוע?

לא הייתי משנה.

מה החוויה הכי חיובית מהחיים הסטודנטיאליים?

החברים במכללה, האוירה האינטימית והנעימה. למדנו ובילינו ביחד, גרנו קרוב אחד לשני. נהנינו מכל רגע.

מה היה ההרגל הכי מגונה שלך בתור סטודנטית?

בזמן המבחנים, בן זוגי, שהפך גם לבעלי, ואני, לבשנו כל אחד את אותו הטריינינג כל חודש המבחנים, שלא ירד מאיתנו עד המבחן האחרון. "טריינינג המבחנים" קראנו לו…

ההרשמה לקראת סיום

למידע חייג 6086*

mirsham@mta.ac.il

ותמיד טוב להיות גם חברים
בקמפוסים הוירטואליים שלנו

insta facebook youtube linkedin