שנות לימוד במגמה: 2009- 2011
שנות לימוד במגמה: 2009- 2011
ההכשרה המעמיקה שקיבלתי בלימודיי במגמה התעסוקתית, היוותה עבורי תשתית רחבה להתפתחות המקצועית שלי. הלימודים אפשרו לי לשלב בין העבודה הטיפולית בייעוץ לעבודה האבחונית בתחום המיון. רכשתי יסודות הבנה תיאורטיים לצד כלים פרקטיים וישימים. בנוסף, לימודי במגמה אפשרו לי להשתלב בלימודי דוקטורט באונ’ בר אילן, כאשר חקרתי השפעות של העברה בין דורית ותמיכת בן/בת זוג על איזון עבודה ומשפחה בקרב צעירים. כיום, זכות גדולה עבורי לחזור למגמה כמרצה וללוות את דורות ההמשך, בדרכם להשתלבות כאנשי מקצוע בשדה ובמחקר.
שנות לימוד במגמה: 2011-2013
הלימודים במגמה התעסוקתית באקדמית תל אביב-יפו היו דריסת הרגל המשמעותית המקצועית הראשונה שלי בתחום הפסיכולוגיה התעסוקתית. הם הקנו לי ידע רחב ומגוון בפרקטיקות השונות – מיון ופסיכומטריקה, פסיכולוגיה ארגונית וייעוץ תעסוקתי, והיוו את התשתית היסודית שלי כאיש מקצוע. בנוסף, הלימודים הכינו אותי היטב לקראת לימודי הדוקטורט שעשיתי מאוחר יותר בארצות הברית באותו התחום, עם התמחות בפסיכומטריקה ופיתוח מבחנים.
לאחר הלימודים עבדתי כיועץ עצמאי מספר שנים, וכן עבדתי עם הצבא במספר מסגרות ופרויקטים. לאחרונה סיימתי את לימודי הדוקטורט וחזרתי לעבוד בצבא כרב-סרן בקבע. אני פסיכולוג תעסוקתי במעבדת ה-Data Science של אגף כח אדם. במסגרת תפקיד זה אני רוכש ידע רב בשיטות מחקר מתקדמות למחקר נתונים ומייעץ על האופן בו ניתן לענות על שאלות בעולם משאבי האנוש. במקביל אני עושה התמחות בענף מיון ובמסגרתה אשפר את יכולות האבחון שלי.
שנות לימוד במגמה: 2009-2011
פסיכולוג במגוון תפקידים בצה”ל משנת 2012. אחריות על פיתוח תרגילי הערכה, ניהול תרגילים ומרכזי הערכה לקצינים במיל. בקרת תיקי מוערכים ועריכת מחקרי תוקף.
הלימודים במגמה היוו עבורי בסיס חזק ועשיר לקראת הקריירה כפסיכולוג תעסוקתי. הלימודים הקנו ידע תיאורטי ויישומי נרחב הן בתחומי ייעוץ קריירה והן באבחון והערכה, תוך דגש על שימוש נכון ומדויק במבחנים פסיכולוגיים. בעבודתי כיום אני משתמש רבות בידע שניתן לי, ותחושתי היא שהבסיס שניתן לי בתואר, עוזר לי להיות פסיכולוג ואיש מקצוע טוב יותר. בנוסף, זכיתי להכיר סגל מרצים מקצועי, וכן חברים טובים ל”ספסל הלימודים” שהפכו עם השנים להיות עמיתים למקצוע וכתובת להתייעצות.
לצד הפרקטיקות ה”ותיקות” שנלמדו בתחום התעסוקתי, הלימודים לא זנחו התפתחויות ותחומי מחקר חדשים, והזכירו לי שעל-אף שהלימודים שלנו נשענים על חומרים תיאורטיים בני עשרות שנים, תמיד יש לאן להתקדם. כיום דוגמא לחדשנות זו באה לידי ביטוי בשילוב תחומי הטכנולוגיה והפסיכולוגיה, וספציפית Big Data ו Machine Learning. תחומי מחשוב אלו מתחילים להשתלב בעולם התעסוקתי בניסיון לייצר כלי אבחון ממוחשבים על-ידי עיבוד של מידע רב הקשור למועמד לעבודה. תפקידו של הפסיכולוג בתחום מתהווה זה, הוא לייצר תובנות והשערות בנוגע למועמד על בסיס הנתונים הממוחשבים שמופקים, ועל-ידי כך לנבא את מידת התאמתו לעיסוק אליו הוא מתמיין. אני מאמין שתחום זה יזרים “דם חדש” ומגוון מעניין נוסף לתחום התעסוקתי.
שנות לימוד במגמה: 2011-2013
הלימודים המגוונים במגמה העניקו לי ידע, כלים והתנסות מקצועית בתחום האבחון שמלווים אותי עד היום, ואפשרו לי להתחיל את דרכי המקצועית עם בסיס רחב ומגוון. אבחון, הן ברמת הפרט והן ברמת הקבוצה, הוא אבן הליבה המרכזית בעבודתו של הפסיכולוג והכלים שרכשתי משמשים אותי עד היום.
בנוסף, הקשרים שנוצרים עם סגל המגמה מהווים בסיס מצוין לשיתופי פעולה עתידיים ולהיכרות מעמיקה יותר עם עולם התעסוקה. אני פוגש רבים מבוגרי המגמה בעיסוקיי השונים ונוכח לדעת עד כמה אנחנו משתלבים בהצלחה בעולם התעסוקה.
שנות לימוד במגמה: 2007-2009
שילוב מוצלח מאוד של תשתית תיאורטית רחבה בתחום התעסוקתי, לצד מתן כלים פרקטיים, מעשיים וישימים לעבודה בתחום. הכרות עם מגוון רחב של סוגיות בזירה התעסוקתית וכן חשיפה והתנסות לכלל אפשרויות ההתפתחות בתחום: היעוצי, המיוני והארגוני. זאת, נוסף לחוויית פרקטיקום משמעותית ומלמדת, ולמפגש עם סגל מקצועי, קשוב ומחובר לשטח.
לאורך השנים פגשתי מוסמכים רבים של המגמה שעושים עבודה משמעותית ומקצועית, מבוקשים בעולם העבודה ומשתלבים בהצלחה רבה בתפקידים שונים. אני חשה שהמגמה הופכת יותר ויותר דומיננטית בעיצוב דמותה של הפסיכולוגיה התעסוקתית בארץ, וכי הבוגרים ואני ביניהם, גאים לספר היכן למדו.
שנות לימוד במגמה: 2009-2011
הלימודים אפשרו לי להתפתח באופן אישי כאדם ובאופן מקצועי כפסיכולוג. במהלך התואר נחשפתי לתיאוריות פסיכולוגיות מגוונות, רכשתי כלים פרקטיים רבים, והתנסיתי בעבודה מעשית במכון אדם מילא. כל אלה יחד אפשרו לי למצוא את התחומים שמעניינים אותי ולהגדיר את עצמי כפסיכולוג.
תחום שסקרן אותי מאוד היה רגשות, ובאופן ספציפי אינטליגנציה רגשית. סקרנות זו הובילה אותי לחקור תחום זה כחלק מעבודת התזה אשר זכתה בפרס מטעם האגודה לפסיכומטריקה בישראל, ולפתח כלי אבחוני למדידת אינטליגנציה רגשית, שכיום נמצא בשלבי הטמעה בצה”ל. מתוך המשיכה לתחום ועידוד של סגל המגמה החלטתי להמשיך ולהרחיב את המחקר שלי במסגרת תואר שלישי.
שנות לימוד במגמה: 2008-2010
הרחבת הידע בפסיכולוגיה תעסוקתית במקצועות ליבה בענפי העיסוק השונים, ייעוץ, מיון וארגונית. רכשתי ידע רלוונטי המסייע לי בעבודה בתחומים רבים כמו פסיכופתולוגיה, תיאוריות אישיות וכו’, לצד כלים פרקטיים וספציפיים יותר לייעוץ תעסוקתי. הבנה טובה מהו יעוץ תעסוקתי ומהי נחיצותו ולפיכך חיבור טוב יותר לתחום.
שנות לימוד במגמה: 2010-2012
התרומה הראשונה והמשמעותית ביותר של הלימודים לעבודתי היום היא הקניית יסודות האבחון. התרגולים והשיעורים היוו את אבני היסוד לעבודת האבחון שהיא חלק בלתי נפרד מהיום יום שלי בעבודה.
שיעורים וחומרים נוספים אשר מסייעים לי הם: הקורס בהתנהגות ארגונית, שכן בתפקידי אני נמצאת בנקודת המפגש בין משאבי אנוש לבין התנהלות עסקית של הארגון; התפתחות הקריירה והבדלים בין דוריים, אשר מסייעים לי להתאים את כלי המיון ואת האבחון עצמו למועמדים השונים בהם אני פוגשת; הקורס תורת הראיון, אשר הינו הכלי המרכזי שבו אני משתמשת.
הלימודים במגמה מהווים בסיס לביטחון ולמקצועיות שלי בתפקיד, והועילו לי רבות עד כה.
שנות לימוד במגמה: 2013-2014
במסגרת תפקידי אני נשאלת לא אחת על לימודי התואר השני, ובכל פעם שאני עונה אני מציינת לטובה את התרומה הייחודית של המגמה התעסוקתית באקדמית ת”א-יפו. אני חושבת שהמילה הטובה ביותר לתאר תרומה זו היא- פרקטיקה. המגמה התעסוקתית שמה לה למטרה להכשיר את הפסיכולוגיים לעתיד ע”י התנסות בשטח במהלך תהליך הלמידה. בכל אחד ואחד מהקורסים שעברנו קיבלנו כלים באמצעותם יישמנו את החומרים העיוניים, ובכך התאפשרה למידה מעמיקה ביותר בתוספת “צידה לדרך”. לדוגמא- בקורס דיאגנוסטיקה, כל אחד מחברי המגמה העביר סוללת מבחנים על אנשים בסביבתו ולאחר מכן ביצענו עבודה קבוצתית שכללה למידה ואינטגרציה מעמיקה של החומרים, תוך הנחיה יסודית ומקצועית של המתרגלים. בקורס אבחון ארגוני נתבקשנו לבחור ארגון ולבצע עליו אבחון בהתבסס על שיטות וגישות שלמדנו. לאורך הדרך קיבלנו ייעוץ, הכוונה וסיוע מהמרצה, ולאחר מכן קיבלנו ממנו פידבקים והמלצות ליישום.
בנוסף לכלים שרכשנו בקורסים, אופציות ההכשרה המעשית שנפתחו בפנינו היו מגוונות ולחלקנו פתחו דלתות לעתיד.
כלל המרצים במגמה התעסוקתית הם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה המגיעים ממגוון תחומים (עולם הייעוץ והמיון בגופים פרטיים, ביטחוניים, אקדמיה וכדומה). הם בעלי ניסיון רב שנים הניכר ברמת הידע וההיכרות עם התכנים המקצועיים. חשוב לציין כי המרצים לא היו שם רק כדי ללמד, הם היו זמינים בכל העת לענות על שאלות, לייעץ ולהדריך בהתלבטויות שלנו, בין היתר על עתידנו התעסוקתי.
בתפקידי הנוכחי אני עוסקת בהערכה של קצינים לקראת קידום לדרג הסא”ל והאל”מ בחיל המודיעין. מדובר בתפקיד משמעותי ובעל השפעה גבוהה בתהליכי קבה”ח על מפקדי החיל. מכאן שחשיבות רמת האבחון בתפקיד הינה גבוהה. אני יודעת שקיבלתי את הכלים המתאימים במהלך הלימודים, ונעזרת בהם לאורך כל הדרך. אני יכולה להעיד גם על חברותיי הקרובות מהאקדמית שהשתלבו בעולם הביטחון (צבא, משטרה, שב”ס) ואשר זוקפות לזכות את הלימודים במכללה והכלים שקיבלו באותה תקופה.
שנות לימוד במגמה: 2010 – 2012
בדיקות פסיכומטריות למבחנים, יועץ תעסוקתי, מרצה במסלול האקדמי במכללה למנהל, עובד מול לקוחות החברה ומלווה אותם מבחינה מקצועית (ניתוחי עיסוק, בניית מערכות מיון וכו’), מעביר סדנאות ראיון למנהלים.
הזדמנות מצויינת להכרות עם פסיכולוגים מובילים מהתחום המקצועי שהיו המרצים שלי. עד היום אני חוזר מידי פעם לחומרים שלמדתי כשאני מתמודד עם נושאים חדשים. פעמים רבות אני מוצא שהייתי שמח להיעזר באחד המרצים.
שנות לימוד במגמה: 2007-2008
הלימודים במגמה התעסוקתית הקנו לי בראש ובראשונה בסיס ידע רחב באשר לתהליכי ייעוץ בכלל וייעוץ קריירה בפרט. תחום אשר הופך להיות משמעותי ביותר בעשור האחרון בו אנשים כבר לא רק מחליפים מקומות עבודה אלא מנהלים את הקריירה שלהם בתבונה. בעולמות התוכן בהם אני פועלת (ארגוני הייטק גלובאליים), מעבר בין תפקידים או חטיבות, קידום פנים ארגוני או מעבר ממסלול מקצועי לניהולי הינו דבר שבשגרה. בהקשר זה, יכולותיי הייעוציות שחודדו במהלך התואר, מהוות בסיס חשוב מאין כמוהו ליצירת קשר המבוסס על אמון ושיתוף פעולה עם העובדים והמנהלים עימם אני עובדת, ומאפשרת לי להוות גורם משמעותי עבורם בתהליך קבלת ההחלטות. כמו כן, הקנו לי הלימודים כלים תיאורטיים ופרקטיים לביצוע תהליכי אבחון עמוקים, וחידדו את ההתבוננות שלי על היבטים כגון מוטיבציות ומניעים, שאיפות, חוזקות ומגבלות. היתרון האבחוני משמש אותי כמעט בכל מפגש ומקנה לי ערך מוסף ויתרון בתוך האינטראקציה בתוכה אני נמצאת.
שנות לימוד במגמה: 2013-2014
הלימודים הקנו לי בסיס מצוין לאבחון אנשים וארגונים. לתחושתי האבחון מהווה יסוד לכל תהליך התערבות (בין אם הוא אישי ובין אם קבוצתי). בעתיד, אני רואה את עצמי משלבת את כלל העולמות ועוסקת גם במיון והערכה, גם בייעוץ תעסוקתי וגם בייעוץ ארגוני. העולמות הללו קשורים באופן שבעיניי בלתי ניתן להפרדה. כל אחד מהעולמות הללו מרתק אותי והעשייה בכל תחום ותחום מאפשרת לי לעזור לפרטים ולארגונים מזוויות שונות.
המגמה התעסוקתית הייתה האופציה השנייה שבחרתי, אחרי קלינית, ואני כל כך שמחה שהתקבלתי למגמה התעסוקתית ושפניתי לדרך הזו. בעבודה כיועצת ארגונית אני חווה גיוון רחב הן באופן האבחון (קבוצות מיקוד, ראיונות אישיים, תצפיות בארגון) והן באופן ההתערבות (ייעוץ אישי, הנחיית קבוצות, התערבויות שונות מאחורי הקלעים, ועוד).
שנות לימוד במגמה: 2010-2012
עוסקת במיון כח אדם לגיוס לתפקידי ליבה במשטרה ומבצעת מיון תוך ארגוני לתפקידי רוחב וקידום. בתפקיד אני מעבירה מרכזי הערכה, סימולציות, וראיונות עומק. כמו כן עוסקת בניתוח מבחני אישיות ומתן חוו”ד אישיותיים. בשנתיים האחרונות אני מסייעת בבניית מערכות מיון חדשות ושיפור מערכות קיימות.
למגמה תרומה רבה להתפתחות הקריירה שלי ולבחירות התעסקותיות שביצעתי עם סיום הלימודים. הקורסים השונים חידדו אצלי את יכולות האבחון, בדגש על הקורסים דיאגנוסטיקה ותורת הראיון – קיבלתי כלים פרקטיים ויעילים ביותר שסייעו לי להיכנס בקלות רבה יותר להתמחות ולמקום עבודה חדש, ותרמו רבות לתחושת המסוגלות שלי, במיוחד במקום כמו המשטרה שיש בו פסיכולוגים בעלי ניסיון רב. נחשפתי במהלך הלימודים לתחום המיון כך שבעזרת המגמה יכולתי לבצע בחירה תעסוקתית מושכלת ונכונה עבורי- הפרקטיקום והסדנאות הדינמיות הן בשנה א’ והן בשנה ב’ גרמו לי לבחון עם עצמי היטב ולהבין מהם הכיוונים המתאימים לי יותר והמתאימים לי פחות (התלבטתי רבות בין התמחות בתחום הייעוץ התעסוקתי לתחום המיון). ואכן קיבלתי סיוע רב מהמרצים עד לקבלת החלטה סופית בבחירה של התמחות במיון.
אני חושבת שבניגוד למקומות אחרים המגמה התעסוקתית במכללת ת”א יפו נותנת כלים פרקטיים, ניסיון וליווי שלא קיימים במקום אחר. היציאה לעולם העבודה נעשית לאחר שנתיים שיש בהן עשייה מחקרית אך לא רק- גם התנסות מעשית רבה ומשמעותית שערכה לא יסולא בפז.
שנות לימוד במגמה: 2011-2014
הלימודים במגמה הם עבורי הבסיס האיתן לידע והביטחון המקצועי שלי. עבורי הלימודים היו כמעין חומר גלם ממנו ניתן לפסל ולעצב את העתיד המקצועי שלי. אני מרגיש שבכל ההיבטים – גם הטיפולי-ייעוצי וגם הארגוני-קבוצתי, המגמה הפכה אותי לאיש מקצוע סקרן ובעל ערך. אני חושב שהתוכנית עשירה מאוד ולכן מאפשרת מבט על שלל ההיבטים המגוונים לעשייה בתחום התעסוקתי. אני מרגיש שיש הרבה צורך בשוק לפסיכולוגים “כמונו” – כאלה שמבינים באנשים וגם בארגונים, מזהים דברים לעומק ברמת המיקרו והמאקרו והמגמה עוזרת בפיתוח הפרספקטיבה הזו. אני לא בתוכנית דוקטורט כרגע, אבל בהחלט חושב גם לפתח מחקר בעתיד. בעיניי המגמה גם מאפשרת מגע, למעוניינים בכך, עם שיטות ודרכים לפתח חשיבה שהיא מחקרית אמפירית לטובת מחקר דוקטורט. התוכנית מאוד מומלצת בעיניי, אני גם מרגיש שכיום יותר מאי פעם, לצד השיח הציבורי הגובר סביב דור ה-Y והשינויים שחלו בתחום הקריירה בעולם המערבי ככלל, הצורך בפסיכולוגים תעסוקתיים לפרטים וארגונים רק יגדל ויתעצם. לתפיסתי, המגמה היא חממה טובה לפיתוח החשיבה הפסיכולוגית שתוכל לתת מענה לשאלות שהיום רק מתחילות להתנסח בתחום התפתחות קריירה ועולם העבודה.
שנות לימוד במגמה: 2008-2010
בלימודים רכשתי השכלה תיאורטית ופרקטית, הרחבתי את אופקיי המקצועיים (אם זה תיאוריות פסיכודינאמיות, פסיכופתולוגיה, וכלה בתיאוריות מעולם התעסוקה) ורכשתי כלי עבודה רבים ושימושיים. בשטח- מצאתי את הידע והכלים שרכשתי במכללה, כחשובים ומשמעותיים ביותר לעבודתי היום יומית, והבנתי כי דבר זה אינו מובן מאליו.
שנות לימוד במגמה: 2008-2010
אחראי מקצועית כוללת על תהליכי המיון לקורס חובלים, כמו גם במסלול ההכשרה לתפקיד. ייעוץ וליווי כלל תחום המיון, ההערכה, הפיתוח וההכשרה בהכשרת קורס חובלים. הכשרת מפקדים ופסיכולוגים במילואים לתפקידי מיון, פיתוח והערכה במסלול.
קבלת ידע ומומחיות תיאורטית ומעשית בכל הקשור לתהליכי אבחון והערכת הפרט, בניית כלי מיון, וליווי תהליכים ארגוניים. כמו כן, העלאת רמה בכל הקשור לשימוש בידע מחקרי ומתודולוגי לטובת שיפור תהליכי מיון. יצירת רשת חברתית מקצועית, מפרה ושיתופית של עמיתים למקצוע.