קורסי למידה מעשית של החוג למערכות מידע: מתנסים בפרויקט הראשון בהייטק

האקדמית תל־אביב-יפו מכינה את הסטודנטים בחוג למערכות מידע לעבודה מעשית בעולם ההייטק, באמצעות שלושה סמסטרים אינטנסיביים המאפשרים ליישם באופן מעשי את המידע התאורטי שלמדו במהלך התואר. הכירו את קורסי הלמידה המעשית המאפשרים טבילת רגל בראשונה בתחום.
June 14, 2020
סטודנטים בכיתה

בשנה השלישית של התואר נפתחת בפני הסטודנטים בחוג למערכות מידע, אפשרות לטעימה קלה מהתחושה הנלווית לעבודה בחברות הייטק ובמיוחד בסטארט-אפים. דיברנו עם אורי מורמי, המרכז והמרצה בקורסי הלמידה המעשית ולמדנו על ייחודם.

מה מתרחש בקורסי הלמידה המעשית?

“קורסי הלמידה המעשית מאפשרים לסטודנטים להתנסות בחלק משלבי יצירת המוצר בתחום התוכנה. יש שלושה שלבים: סמינר, פרויקט וסדנה. בסמסטר המוקדש לפרויקט, מזהים הסטודנטים את הצרכים השונים ואז מחליטים על המוצר שיפותח, בשלב זה הסטודנטים עובדים הרבה פעמים עם נציגים מארגונים קיימים או עמותות כדי להבין את הצרכים השונים. לעיתים יהיה זה מיזם עם רעיון חדשני שהסטודנטים הגו ושאין לו ארגון מסוים כלקוח. הם מסיימים את הסמסטר עם מסמך מפורט, המגיע בדרך כלל למעל מאה עמודים (!) שבו יש אפיון של המערכת שירצו לפתח”.
לאחר מכן, בשלב הסדנה, הסטודנטים מתחילים לפתח בפועל את האפליקציה שתכננו, בקבוצות של שלושה סטודנטים. מרביתם יעבדו על הפרויקט שתכננו בסמסטר הקודם. בחלק מהמקרים הם יבחרו פרויקט עצמאי, ויבצעו אפיון מהיר בן מספר עמודים, לפני התחלת המימוש בפועל.
אורי מסכם: “שלב הסמינר הוא עבודת מחקר והוא מחולק לשניים, משום שבסמסטר זה ניתן לחקור כל נושא בתחום מערכות המידע או להתמקד רק בתחום הסייבר”.

כיצד מפותחים הפרויקטים, באיזו שפת תכנות ואילו מתודות הם לומדים?

“הלקוח יהיה ארגון עיסקי או עמותה ובתהליך מסייע להם מנטור חיצוני שאנו מקצים לתוכנית ואשר מלווה את הסטודנטים. מתחילים לכתוב קטעי קוד קצרים ובונים בחלקים למשוב המתקבל מהלקוח (די קרוב למתודולוגית פיתוח אג’ילי)”. אורי מרחיב: “הכתיבה עצמה מתבצעת בג’אוה סקריפט למשל ובכלים ובשפות נוספות המתאימות ליצירה של האפליקציה, והתלמידים מתנסים ב-GitHub  לשיתוף הקוד. הם מחויבים בהתנסות של התממשקות עם אפליקציות ומערכות אחרות”.

מה היתרון של הקורסים הללו?

“כל אחד מהקורסים בלמידה מעשית מותח עד הקצה את יכולות הסטודנטים, תוך הגדרת אבני דרך המחייבות את הסטודנטים לסיימם תוך עמידה בדד־ליין קצר מאד ומלחיץ. אנו מנסים לתת טעימה מהתחושה הקיימת בתעשייה, שבה יש לסיים את התוכנה או המוצר כדי שיצא לשוק לפני המתחרים. בתום כל אחד מהסמסטרים הסטודנטים מציגים את העבודות שלהם בלובי בית הספר, בשילוב פוסטרים מודפסים המציגות את תוצרת העבודה וכן הדגמות חיות במחשב הנייד. המצגות כוללות את התוצר של כל סמסטר, החל משלבי המחקר במסגרת הסמינר, הפרויקט שבו הסטודנטים מתכננים מערכות מידע לארגון וכלה בסדנה שבה הם תכנתו אפליקציה ממשית”.

אורי ממשיך ומתאר: “מתוך העבודות המצטיינות במהלך הסמסטר, נבחרים מספר פרויקטים המוצגים באודיטוריום לפני קהל הסטודנטים. האירוע האחרון התקיים ב-26 בינואר האחרון וכרגיל היו בו עבודות מרשימות.”

ערך מוסף גבוה ביותר מעניקים לסטודנטים המנטורים שמלווים אותם. הם כולם מעורים ופעילים תחום מערכות מידע והניסיון העשיר שלהם בתחום, מהווה תרומה משמעותית ומבורכת לסטודנטים.

מי העמותות והארגונים עימם אתם עובדים?

“אנו פתוחים להשתתפות של כל עמותה או ארגון עיסקי. פעמים רבות מגיעים אלינו גם עמותות של אדם אחד או שניים הזקוקים למערכות מידע. בין השאר עזרנו לעמותות המסייעות לבעלי־חיים, לאוכלוסייה מבוגרת ולעמותות נוספות שבדרך כלל אינן יכולות להקצות משאבים כספיים לפתרונות תוכנה.” הפניה האחרונה למשל, היא בקשה לאפליקציה של עמותת 120+1 המאפשרת ליצור לובי דיגיטלי באמצעות פנייה לנבחרי ציבור עם תוצאות עצומות שונות”.

אילו אפליקציות נבנו בסמסטרים האחרונים?

בין האפליקציות הבולטות היו:

  • אפליקציה לתרגום תוכן טקסטואלי לשפת הסימנים האמריקאים
  • אפליקציה שסייעה לנהל המרות מט”ח באמצעות ארנק דיגיטלי
  • מערכת מידע שמסייעת למוציאים לאור בפרסום וניהול של מאמרים אקדמיים
  • אפליקציה לניהול מבצעי התרמות של עמותות
  • אפליקציה המזהה נפילה של קשיש באמצעות צמיד שהוא עונד

“בכל הקורסים של למידה מעשית”, מציין אורי: “יש שני מרצים בקורס, ושותפה באופן פעיל פרופסור רותי גפני, ראשת החוג, המלווה באופן הדוק את הסטודנטים מדי סמסטר ומהווה את הרוח החיה בחוג בכלל ובלמידה מעשית בפרט”.

תמונות של הפרויקטים שהוצגו במפגש האחרון בסוף ינואר:

ההרשמה בעיצומה

6086*

mirsham@mta.ac.il

תמיד טוב להיות גם חברים
בקמפוסים הוירטואליים שלנו

insta facebook youtube linkedin