סיפור הצלחה של האקתון בינלאומי בעידן הקורונה

במסגרת תואר ראשון במערכות מידע (.B.Sc) עם התמחות בחדשנות דיגיטלית – הסטודנטים היו שותפים למיזם מוצלח במיוחד – האקתון שפותח במסגרת האיחוד האירופי: 152 סטודנטים שעבדו ב-38 צוותים רב תרבותיים בינלאומיים. לרגל האירוע שוחחנו עם ראשת ההתמחות החדשה
October 24, 2021
האק (3)

האקדמית תל-אביב־יפו השיקה התמחות חדשה בחדשנות דיגיטלית ומערכות מידע. במסגרת התמחות זו בשנה א’, שהחלה בתקופת הקורונה המאתגרת, הסטודנטים היו שותפים למיזם מרתק – האקתון בין־לאומי שפותח במסגרת האיחוד האירופי ונועד לאפשר לצוותים בין־לאומיים ורב־תרבותיים לעבוד יחד. הפעם, דיברנו עם ענת גולדשטיין, מרצה לשיווק דיגיטלי, שיווק למיזמים חדשים וכלכלת מערכות מידע, ושמענו על האתגרים המיוחדים שבפניהם עומדים הסטודנטים בתקופה זו.

האקדמית תל-אביב־יפו השיקה התמחות חדשה בחדשנות דיגיטלית ומערכות מידע. במסגרת התמחות זו בשנה א’, שהחלה בתקופת הקורונה המאתגרת, הסטודנטים היו שותפים למיזם מרתק – האקתון בין־לאומי שפותח במסגרת האיחוד האירופי ונועד לאפשר לצוותים בין־לאומיים ורב־תרבותיים לעבוד יחד. הפעם, דיברנו עם ענת גולדשטיין, מרצה לשיווק דיגיטלי, שיווק למיזמים חדשים וכלכלת מערכות מידע, ושמענו על האתגרים המיוחדים שבפניהם עומדים הסטודנטים בתקופה זו.

מי בוחר להשתתף בהתמחות החדשה? מדוע החלטתם לשלבה?

“ההתמחות החדשה נועדה להכשיר את הסטודנטים לתפקיד חדש שהולך וצובר תאוצה, הן בזכות המעבר לדיגיטל של חברות מסורתיות רבות, והן בשל התובנות החדשות שהביאה עמה מגפה הקורונה על חשיבות השימוש בטכנולוגיה לתפעול יעיל של העסק גם בעתות משבר. עסקים רבים החלו לשקול ביצוע שינויים במודל העסקי, בדרך שבה מוצרים קיימים מוצגים ללקוחות ואפילו שינויים במוצרים עצמם. גולדשטיין ממשיכה: כיום, אנו מכשירים את הסטודנטים שלנו להיות מובילי שינוי של תהליכי קבלת החלטות המבוססים על חדשנות דיגיטלית”.

“נושאים שהיו נחשבים כטאבו בחלק מהארגונים, כמו ביסוס החלטות על מידע שנאסף באופן דיגיטלי, מבינים כי היום התקשורת הדיגיטלית מאפשרת לקבל גם החלטות בדיגיטל. אנו רואים את השינוי הזה גם בקרב הסטודנטים שלנו.”
.

גולדשטיין מפרטת: “למשל, ההאקתון הבין־לאומי שאנו מעבירים לראשונה בהתמחות של שהחדשנות הדיגיטלית היה חלק מתוכניות לימודים אחרות בעבר. קודם לכן היה קשה מאד לסטודנטים להתחיל תוכנית מקוונת בלבד במשך שלושה שבועות בפלטפורמה מקוונת. בעולם היזמות היו רגילים לבצע את המרתונים הללו בצורה פרונטלית. כיום, הם מתרחשים בעולם האון־ליין בשל האילוצים הרבים של משבר הקורונה”.

“מדובר בפרויקט לא פשוט שחצה גבולות. ההקאתון הנוכחי הוא שילוב כוחות של הסטודנטים באקדמית תל אביב־יפו, סטודנטים מאוניברסיטת קינגסטון באנגליה וסטודנטים מאוניברסיטת מונפלייה בצרפת. בהאקתון השתתפו צוותים רב תרבותיים ובהם סטודנטים מנורווגיה, האיים הקאריביים, אפריקה וממקומות נוספים. הצוותים עובדים על פלטפורמה שפיתחנו במיוחד.”

Screenshot_2.png

כיצד מתוכנן אירוע כזה?

בשבוע הראשון הסטודנטים מקבלים מידע תאורטי על יזמות, בשבוע השני יצרנו תוכנית שבה הסטודנטים מתחילים להכיר זה את זה באופן מקוון. הצוותים כוללים שילוב של סטודנטים צרפתים, אנגלים וישראלים שכל אחד מהם עשוי להיות בנקודה שונה לחלוטין בעולם. האירוע התקיים בין ה- 16-26 לנובמבר 2020.

היה מדובר באתגר גדול, גם בעבר. הסטודנטים התקשו לעבוד בצוותים באון ליין, ולהתחיל לפתח צוות באופן דיגיטלי. השנה, גילינו כי העובדה שהלימודים עברו ללימודים באופן מקוון הקלו גם על המשתתפים בהאקתון להשתמש במדיום זה כדי לשתף פעולה יחד ולגבש צוות און ליין. אתגר נוסף הוא גיבוש צוות רב־תרבותי שמגיע מרקעים שונים. מן העבר השני, ידוע כי השילוב של צוותים ממספר תרבויות שונות הוא פתח לרעיונות חדשים ופיתוח מוצרים חדשניים המבוססים על העולמות השונים שמהם מגיעים הסטודנטים בצוות.

אילו רעיונות עלו בהאקתון?

“ההאקתון התבסס על שיפורים של הקהילה או העיר בהתמודדות עם משבר הקורונה העולמי. לכן, הרעיונות שעלו התבססו על הנושא הזה. בין הרעיונות המעניינים הייתה ערכת בדיקת קורונה בבית, כמו משטח גרון. עלתה הצעה לבצע את הבדיקה באופן עצמאי ולאחר מכן למסור אותה בנקודות חלוקה, כדי למנוע את התורים שאנו רואים בכל מקום שבו מתבצעת בדיקת קורונה. רעיונות נוספים כללו מחיצות שונות לנסיעה בתחבורה ציבורית, כדי לשמור על ריחוק חברתי. יוזמה אחרת נועדה למנוע השלכה של מסכות ואפילו אפשרויות מחזור למסכות אלה (לרבות באמצעות מותג אופנה המיוצר ממסכות אלה). רעיון נוסף שעלה היה מילוי חומרי ניקוי ותמרוקים עבור אוכלוסייה מבוגרת באופן שוטף, כך יוכלו למנוע זיהום סביבתי בשל השימוש באריזות משומשות ולסייע למבוגרים שאינם יכולים לצאת מביתם לרכוש מוצרים חדשים”.

 Screenshot_1.png

מבחינת ההתמחות, איך מגבשים צוות סטודנטים בכיתה מקוונת, יש לך המלצה כלשהי?

“הפעם כל הסטודנטים לשנה א’, ללא יוצאים מן הכלל, חולקו לקבוצות לפי שעות ובאמצעות משחקים יצרנו גיבוש. כל אחד הציג את עצמו בצורות אחרות להתמחות. בנוסף, שמנו דגש על פתיחת קבוצות וואטצאפ, והכרות אישית המבוססת על מיקום גאוגרפי כדי ליצור קבוצות לימוד בקפסולות. “לפעמים, מסכמת גולדשטיין בחיוך: שני סטודנטים שהיו גרים זה לצד זה במעונות לא ידעו זאת, כיוון שהתקשורת הייתה מקוונת בלבד. כך, יכלנו ליצור את הקשרים הכה חשובים ביניהם לתהליך לימוד פורה יותר. שיטה זו יכולה לסייע בכל קורס”.

מרתק מאד לשמוע כיצד ממשיכים בשגרה, גם בתחום החדשנות, וממנפים את ההכרה בחשיבות הדיגיטל בתקשורת ובהתנהלות הארגונית. בתקווה שהתקופה המאתגרת הזו תהיה מאחורינו בקרוב, נאחל לכולם בהצלחה.

למידע נוסף אודות ההתמחות בחדשנות דיגיטלית >>

 

 

banner