מנור בירמן, איש סגל החודש מבית הספר לממשל וחברה, מרחיב אופקים

ריאיון עם מנור בירמן, מרצה בבית הספר לממשל וחברה, על קורס התנסותי בהובלתו, על המעבר מבוגר האקדמית למרצה בה ועל ערוץ הספורט
November 7, 2019
קורס התנסותי. סדנת סיפור בוידאו. צילום – יעל צור

בשנה האחרונה הקורס ההתנסותי “סיפור בווידאו: סדנה מצולמת” חיבר את הסטודנטים של האקדמית לעולם המרתק של המדיה. הסטודנטים יוצרים בקורס פרויקטים ייחודיים, מבקרים באולפנים ולומדים לעומק את שלבי יצירת המדיה החדשותית והדוקומנטרית. הכירו את מנור בירמן מנחה הקורס המרתק.

מנור בירמן (36, נשוי + “תאומים מקסימים בני חמש”) הוא בוגר בית הספר לממשל וחברה באקדמית שחזר אליה לאחר שש שנים כמרצה. ב-13 השנים האחרונות הוא עובד בערוץ הספורט. את דרכו בערוץ התחיל כעוזר הפקה, לאחר מכן הפיק את אתר האינטרנט של הערוץ ובהמשך השתלב בתפקידי עריכת תוכן במגוון תוכניות. כיום הוא מנהל את ערוץ 5GOLD ואת פלטפורמת האודיו (בעיקר רדיו ופודקאסטים) של הערוץ, אותה גם הקים.

בירמן מתאר: “כיום, הפודקאסטים הם המדיה הצומחת בארה”ב ולמעלה מ-50% מהאמריקנים האזינו לפודקאסט בשנה האחרונה, אנו מעריכים כי המעבר להאזנה למדיה זו יהיה אחד השינויים שנראה בישראל. זאת כחלק מהרגלי צריכה חדשים המאפשר לנצל זמן פנוי, וסקרנות בצורה מיטבית עם אפשרות לחלוקת הקשב. ערוץ הספורט ורבים מגופי התקשורת כבר נמצא שם”.

כיום מעביר מנור את הקורס ההתנסותי “סיפור בווידאו”. זהו קורס קצר יחסית שאורך סמסטר אחד בלבד, בו מרוכז חומר של שנה מלאה בבית הספר לתקשורת. גם תלמידים שמגיעים חסרי ניסיון בתחום יכולים לקבל כלים בסיסיים בתחומים שונים שמרכיבים כתבה טלוויזיונית, החל משלב בחירת הרעיון, בניית תסריט, תפעול בסיסי של מצלמת הווידאו ואפילו עריכה בתוכנת פרמייר מקצועית”.

איך תורם הקורס לסטודנטים?

“היום, שוק העבודה הוא אינטרדיסציפלינרי. ככל שאדם מעורב ביותר תחומי תוכן וידע הוא מהותי יותר לשוק העבודה. החומרים שלומדים בקורס אינם חייבים להוביל את הסטודנטים דווקא לעבודה בתעשיית התקשורת, הם עשויים לעזור במגוון עצום של סיטואציות בחיים”, הוא מחייך ומסביר – “אפשר להשתמש בטכניקות של קיום ראיון לדייטים למשל, או לשיחת טלפון עם סבתא. ניתן לקחת את כל הכישורים הנלמדים ולהקיש מהן על העולם התוכני או השיווקי של הסטודנט וכמובן לעודד צריכה ביקורתית של תכנים בכל הפלטפורמות”.

במהלך הקורס הסטודנטים ביקרו השנה באולפני ערוץ הספורט בו עובד מנור. “הסטודנטים מגלים את כל העולם שמאחורי ה”טאלנט”. מגלים את הקושי הראשוני בתפקיד של עוזרי ההפקה והתחקירנים, את ה”קאטים” והמניפולציות המופעלות על הצופים. בין השאר גם נוגעים גם בנושאים מורכבים יותר כמו של קושי של נשים בתעשייה הזו ושל אנשי משפחה שעובדים בשעות הלילה”.

 

 

ספר לי קצת על העבודה בערוץ הספורט, הבנתי שאתם מנסים להתפתח גם לכיוונים אחרים

“בניגוד לגופי שידור אחרים, לערוץ הספורט אין מחויבות רגולטורית ליצור תוכן ולהשקיע בסוגה ‘עלית’ (תכני איכות מקוריים). למרות זאת הערוץ בחר החל מהשנה שעברה להשקיע ביצירה דוקמונטרית מקורית ואיכותית”.

מתוך העשייה הזו מנור יזם והפיק לאחרונה את הסרט “טוקלומטי” המשלב סוגיות חברתיות עם עולם הכדורגל. הסרט הגיע לפסטיבל הסרטים בירושלים ולפסטיבלים רבים בעולם וזכה ממש לאחרונה בפרס בפסטיבל סרטים יוקרתי ברוסיה. הסרט היה ההפקה הדוקומנטרית הראשונה של ערוץ הספורט.

מלבד הקורס שלך באקדמית והעבודה בערוץ הספורט – מה עוד אתה עושה?

“אני עובד על פרויקטים דוקומנטריים נוספים שלא בתחומי הספורט, מגדל את שני התאומים לצד אשתי מעוררת ההשראה ואוהב לרוץ – מריצה קצרה בפארק ועד מרתון. לצד כל אלה אני פעיל בנושאי חינוך בשכונת שפירא בתל אביב בה אני מתגורר”. מנור מרחיב – “לשמחתי הייתי שותף גם לפרוייקט התנדבותי עם ילדים החווים קשיי למידה ולסייע בקידומם בשיתוף בית אפשטיין אשר נתן לי את ההזדמנות להבין יותר את דרך צריכת המדיה על ידי בני נוער”.

מה היית מספר על האקדמית לסטודנטים חדשים שהצטרפו אלינו השנה?

“אני מחובר מאוד לאקדמית מאז שהייתי סטודנט, אוהב את האווירה הלימודית, הלוקיישן והמרצים. זכיתי גם להיות שותף לתוכנית המצטיינים הבין תחומית באקדמית שתרמה לתפיסת העולם שלי בנוגע למפגש שמעודד חיבור בין תחומי לימוד שונים. כך למשל צמד סטודנטים בקורס שלי יצר כתבה על ה”האקתון” שהתרחש בשנה שעברה. ההפריה הדדית והחיבורים בין העולמות קריטיים לעולם התעסוקה של של זמננו”.

לסיכום, מנור גילה לנו סוד – “כאשר אני מבצע ראיון עבודה אני שואל את המרואיין לאיזו מוזיקה הוא מאזין? חשוב לי לשמוע שיש לו עולם תוכן נוסף שמרתק אותו מעבר לספורט או לעשייה הטלוויזיונית והרדיו”. “הדור הבא הוא מהיר מחשבה ותפישה, יותר מהדור שלנו”.

הוא מדגיש – “הפוטנציאל עצום והאקדמית דרך הקורסים ההתנסותיים, מאפשרת לכל מי שרוצה לפתוח מעט את האופקים ולהשתמש ברעב ללמוד עוד. להכיר גם את עולם המדיה והתקשורת מתוך בית הספר מדעי המחשב, מדעי ההתנהגות או ניהול וכלכלה”.

 

banner