אשת סגל החודש – מיכל בריל גלסנר

אשת הסגל שלנו החודש היא מיכל בריל גלסנר, בוגרת בית הספר למדעי המחשב באקדמית, המעבירה שני קורסים התנסותיים מיוחדים – "ממשקים מוחשיים" ו"IOT: אובייקטים חכמים לאנשים חכמים עוד יותר"
March 20, 2019
מיכל בריל גלסנר

מיכל בריל גלסנר (נשואה + 2) סיימה את לימודיה באקדמית תל אביב-יפו בתחילת שנות האלפיים וחזרה אליה לאחר עשור הפעם כמרצה. היא מספרת – “בשנת 2010 הצעתי לדקן בית הספר למדעי המחשב דאז פרופ’ בוריס אפשטיין, קורס שמבוסס על התכנים שלמדתי בתואר השני לתקשורת אינטראקטיבית שלמדתי ב-NYU ואשר ידעתי שאני כסטודנטית הייתי שמחה מאד ללמוד”.

לדברי בריל זה היה משתלם – “לאחר מספר חודשים הקורס התקבל, ומאז הוא מוצע בבית הספר למדעי המחשב כקורס בחירה מדי שנה. בשנתיים האחרונות מלמד לצדי בני שפירא כמלווה הטכני של הקורס.” והיא מתוודה – “ממשקים מוחשיים הוא ממש ה’בייבי’ שלי”.

“הקורס התפתח מאד לאורך השנים ואני התפתחתי יחד אתו. אני חייבת לציין שהדקנים שלאחר פרופ’ אפשטיין – פרופ’ מיכל פרנס ופרופ’ גדעון דרור וכן כל הסגל המנהלי שאני נמצאת עמו בקשר סביב הקורס, תמכו מאד בהתפתחות הזו ואפשרו לקורס להגיע לנקודה בה הוא נמצא כיום”.

אילו קורסים את מעבירה כיום?

“כאמור, אני מלמדת את הקורס ההתנסותי “ממשקים מוחשיים” וכן מנחה סדנה לפרויקט גמר בשם זה בבית הספר למדעי המחשב. השנה אני מלמדת גם קורס התנסותי “IOT: אובייקטים חכמים לאנשים חכמים עוד יותר”, ובקיץ אלמד את הקורס “תכנות ללא-מתכנתים”.

נשמע מרתק, תוכלי להרחיב קצת על אחד הקורסים?

“במסגרת ‘ממשקים מוחשיים’ מפתחים הסטודנטים פרויקטים אינטראקטיביים פיזיים למטרה חברתית. במהלך השנים ערכנו שיתופי פעולה עם ‘מילבת’ ועם ‘בית איזי שפירא’, בהם הסטודנטים פיתחו פרויקטים כגון: כלי נגינה חדשניים, אמצעים יצירתיים לעידוד פיזיותרפיה, הנגשה חווייתית של כלי בית ועוד, עבור בעלי מוגבלויות פיזיות ועבור בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית. השנה נשתף פעולה עם תיכון אורט גאולה בתל אביב, בזכות הקישור שיצרה מנהלת המרכז לקשרי אקדמיה קהילה במכללה, עינת גלעד. הסטודנטים התבקשו לפתח ממשקים חדשניים למשחקי מחשב.

כחלק מהתהליך הלימודי בקורס ייפגשו הסטודנטים עם הקבוצה עבורה הם מפתחים פרויקטים.

בפגישה הראשונה הם ילמדו על האתגרים של קבוצה זו, ולאחר מכן ינסחו את ההתרשמות שלהם לכדי פרויקט שבא לתת מענה לבעיה או לשפר חוויה. בהמשך הסמסטר יפגשו הסטודנטים עם תלמידי התיכון כדי להציג להם את תהליך העבודה, ולבסוף יפגשו איתם כדי שיתנסו בעבודות שפיתחו בהשראתם. הפרויקטים מאפשרים לסטודנטים להביע את עצמם ולהיות יצירתיים, אך גם מתוכננים לאוכלוסייה הספציפית על שלל מאפייניה”.

 פרוייקט Musical Bracelet. סטודנטים למדעי המחשב: אלון חרבי, עוז גרינפלד, משה אלקיים וסער אטינגר


פרוייקט Musical Bracelet. סטודנטים למדעי המחשב: אלון חרבי, עוז גרינפלד, משה אלקיים וסער אטינגר

באילו אתגרים מיוחדים את נתקלת כמרצה בקורס התנסותי?

“מצדי מדובר בהפקה של ממש: מציאת הגורם המתאים לשיתוף פעולה כך שיהיה מעניין, שיוכל לתרום לנו, שיאפשר לנו לתרום עבורו, שיכול להתמודד עם כמות די גדולה של סטודנטים וכדומה. ניהול מלאי והזמנת ציוד ורכיבי אלקטרוניקה שיאפשרו לסטודנטים לפתח פרויקטים כרצונם, ללא תלות במלאי הקיים; תיאום של ביקורים, הזמנת הסעה מאורגנת, לוודא שלא שכחנו אף סטודנט סקרן שיצא לשוטט בדיוק כשעלינו לאוטובוס וחוץ מזה גם יש חומר לימודי שצריך להספיק בשיעורים.”

פרוייקט Space Pong. סטודנטים למדעי המחשב: אלברט הארוניאן ואיתי תמיר

פרוייקט Space Pong. סטודנטים למדעי המחשב: אלברט הארוניאן ואיתי תמיר

 

אילו אתגרים מצפים לסטודנטים?

“מצד הסטודנטים למדעי המחשב, החלק התכנותי בקורס הוא הפשוט ביותר. הם נדרשים למפגשים חווייתיים עם קבוצות שרובם לא מורגלים בהן. נדרשות מהם רגישות, הקשבה וכמובן יצירתיות. הם נדרשים בקורס גם לבנות פרויקט פיזי, ועבור חלקם גם זה מאתגר מאד שכן הם לא מורגלים בעבודה עם רכיבי אלקטרוניקה וחומרים. אם כי אני חייבת לציין שרוב הסטודנטים מעידים שאע”פ שהמפגש היה מאתגר עבורם הם נהנו מאד להכיר אנשים שונים מהם, שכנראה לא היו נחשפים אליהם ללא הקורס”.

מה את ממליצה לצעירים המתלבטים היום באיזה מסלול לבחור?

“זה ישמע כמו קלישאה רדודה” מזהירה בריל – “אבל ההמלצה שלי היא ללכת בעקבות הלב. אני חושבת שאם בוחרים מסלול כי הוא רווחי יותר או יוקרתי, משלמים על כך בהרבה תסכול ומרירות לאורך הלימודים ולאחר מכן בעבודה, ואז יש צורך בהרבה יותר ויתורים ואומץ כדי לבחור מחדש”.

בפן קצת יותר אישי, מה היה הספר האחרון שקראת?

“מוות במשפחה” מאת קארל אובה קנאוסגורד. אני ממליצה מאד!”

ומה המוטו שלך בחיים?

“כל דבר שאגיד כאן ישמע פשטני” מודה בריל “אבל אם אני חייבת, אגיד שאני מעדיפה לעשות ולהצטער מאשר לא לעשות ולהתייסר”.

banner